Sensomotorische informatieverwerking is het opnemen, selecteren en integreren van alle prikkels en informatie die kinderen binnen krijgen via de zintuigen. Dit gebeurt de hele dag door. Hiermee kunnen ze horen, voelen, zien, ruiken, proeven, bewegen en hun evenwicht bewaren.
Je hersenen beoordelen en filteren deze prikkels op prioriteit, belangrijk of niet belangrijk. Als dit goed werkt, dan functioneert het kind goed. Dit filter kan ook niet helemaal goed ‘afgesteld’ zijn: teveel, te weinig of alle prikkels doorlaten. Een kind reageert dan te sterk (hyperresponsief) of minder/niet (hyporesponsief) op de binnenkomende prikkels. Dit kan gevolgen hebben voor het bewegend functioneren en het participeren in de dagelijkse activiteiten.
Kinderen met sensorische informatieverwerkingsproblemen kunnen last hebben van concentratieproblemen, leerproblemen of problemen met gedrag in sociale situaties.
Kinderfysiotherapeut Renske is gespecialiseerd in de SI- therapie en geeft kinderen, ouders en eventueel leerkrachten oefeningen en adviezen hoe het kind de prikkels beter kan reguleren. Zodat ze weer volop plezier hebben in alles wat ze doen!