Littekenbehandeling na kanker

Helaas krijgt 1 op de 7 vrouwen in Nederland de diagnose borstkanker waarna een intensief behandeltraject gestart wordt. Dit kan bestaan uit onder andere een operatie (borst besparend, amputatie van de borst en/of een borstreconstructie), okselklierdissectie (verwijdering van klieren uit de oksel), chemo- en/of radiotherapie. Nadien kan het zinvol zijn om als nabehandeling oedeemtherapie of littekenbehandeling te volgen.

Er kan een pijnlijk, stijf en trekkend gevoel op de borst, romp en schouder ontstaan wat kan resulteren in een bewegingsbeperking in bijvoorbeeld het schoudergewricht. Ten gevolge van littekens (a.g.v. de operatie) en de radiotherapie wordt de fascia beschadigd. De fascia is bindweefsel dat als een dun web alle structuren van het lichaam omsluit. Al onze spieren, gewrichten, organen, bloedbanen en zenuwweefsel zijn doorweven en omgeven door fascie. Het verbindt alles aan elkaar en maakt het lichaam tot een samenhangend, functionerend geheel. Ten gevolge van een trauma, operatie bestraling of stress kan er lokaal een fibrose (verharding van het (bind)weefsel) ontstaan, waardoor vocht vastgehouden wordt, de bloedcirculatie en de afvoer van lymfevocht stagneert. Daarnaast kan er druk op een zenuw ontstaan waardoor er pijn ervaren wordt. Het aangedane gebied wordt hard, stug en minder flexibel, waardoor bewegingsbeperkingen ontstaan.

Met milde fascie technieken worden verklevingen in fascielagen gemobiliseerd (versoepeld). Het gevolg is een betere doorbloeding, meer afvoer van het lymfevocht, minder pijn en een betere bewegingsvrijheid.

Voor een optimaal behandelproces worden deze technieken gecombineerd met lymfedrainage, lymftaping, zwachtelen en zo nodig een therapeutische elastische arm kous om vrijgekomen vocht af te voeren.